Ο Άγιος Γεράσιμος της Κεφαλονιάς γεννήθηκε στα
Τρίκαλα Κορινθίας το 1506.
Ήταν γόνος της πλούσιας και αριστοκρατικής οικογένειας των
Νοταράδων, (το όνομά του ήταν Γεώργιος Νοταράς).
Σπούδασε στην Ζάκυνθο, σε ένα από τα σπουδαιότερα εκπαιδευτικά κέντρα της
εποχής.
Αφού περιηγήθηκε σε πολλούς ιερούς τόπους του Ελλαδικού χώρου,
επισκέφθηκε την Κωνσταντινούπολη και κατέληξε στο Άγιο Όρος, όπου έγινε
μοναχός.
Στην συνέχεια πήγε στους Άγιους Τόπους, όπου χειροτονήθηκε
αρχιμανδρίτης με το όνομα Γεράσιμος, προς τιμήν του Αγίου Γερασίμου του
Ιορδανίτη και υπηρέτησε στο Ναό της
Αναστάσεως.
Περιόδευσε σε πολλές χώρες της Μέσης Ανατολής και το 1548 πάει στην
Κρήτη. Από εκεί δυο χρόνια αργότερα επέστρεψε στην Ζάκυνθο και ασκήτεψε σε μια
σπηλιά στον Άγιο Νικόλα Γερακαρίου.
Το 1555 πήγε στην Κεφαλονιά. Αρχικά
ασκήτεψε επίσης σε σπήλαιο, στην περιοχή της Λάσσης στο Αργοστόλι, για περίπου
6 χρόνια.
Το 1560 αποφασίζει να αποτραβηχτεί στο οροπέδιο των Ομαλών,
στους πρόποδες του Αίνου στην περιοχή
40 πηγάδια (τα οποία είχαν ανοίξει οι Ενετοί και όχι ο Άγιος όπως λένε οι
εκκλησιαστικοί)
Στο ερειπωμένο ξωκλήσι της Κοιμήσεως της Θεοτόκου ιδρύει ένα νέο
γυναικείο μοναστήρι με το όνομα Νέα Ιερουσαλήμ το οποίο μοναστήρι κατορθώνει να
θέσει υπό την υψηλή προστασία του Πατριαρχείου.
Κάτω από την εκκλησία υπάρχει ένας υπόγειος χώρος στον οποίο
υποτίθεται ότι ασκήτεψε ο Άγιος. Ωστόσο αυτό δεν ισχύει καθώς σήμερα αποδεικνύεται
ότι τα δύο υπόγεια δωμάτια ήταν δεξαμενές νερού!
Η είσοδος για τον υπόγειο αυτό χώρο βρίσκεται
στο εσωτερικό της εκκλησίας και η πρόσβαση γίνεται μόνο από μία καταπακτή με
άνοιγμα μεσαίου μεγέθους, κατεβαίνοντας από μια παλιά ψηλή μεταλλική σκάλα.
Αξίζει τον κόπο να επισκεφθεί κανείς τον περίεργο αυτό υπόγειο χώρο.
Περισσότερα για το σπήλαιο αυτό στο: http://urbanspeleology.blogspot.com/2013/05/blog-post_17.html
Οι Κεφαλλονίτες πιστοί συρρέουν στο μοναστήρι για να ακούσουν το
κήρυγμά του Αγίου, το οποίο βέβαια ήταν εξαιρετικά πειστικό λόγω της μόρφωσής του.
Ο Άγιος Γεράσιμος κοιμήθηκε ανήμερα
του Δεκαπενταύγουστου, το 1579. (όπως αναφέρει η παράδοση)
Το σώμα του ενταφιάστηκε δίπλα στο Ναό της Μονής. Η πρώτη
ανακομιδή έγινε δύο χρόνια μετά, επειδή όμως οι Ενετικές αρχές δεν πείστηκαν
για την αφθαρσία, η ανακομιδή επαναλήφθηκε ένα χρόνο μετά: το αποτέλεσμα είναι το ίδιο και από τότε το σκήνωμα του Αγίου
φυλάσσεται σε αργυρή λάρνακα στην Μονή.
Να σημειώσουμε εδώ πως το
φαινόμενο της αφθαρσίας (μουμιοποίησης) οφείλεται στην χημική σύσταση του εδάφους και είναι
συνηθισμένη σε πολλά μέρη του κόσμου.
Στην εκκλησιαστική παράδοση αναφέρονται πολλά «θαύματα» τα οποία
ωστόσο δεν τεκμηριώνονται ούτε αποδεικνύονται επιστημονικά!
Πέραν αυτών δεν αναφέρεται
κάποιο άλλο σημαντικό έργο του Αγίου.